Szkoła Podstawowa nr 3 im. Polskich Olimpijczyków w Ciechocinku

Prawidłowe odżywianie nastolatków

              W tym, co jemy, kryje się sekret nie tylko gładkiej cery, lśniących włosów, pięknego uśmiechu,ale i dobrej koncentracji uwagi, pamięci, zdolności uczenia się. Zazwyczaj mamy apetyt na pizzę, hamburgery, chipsy, słodycze. Oczywiście raz na jakiś czas można zafundować sobie taką wersję fast – foodów. Na co dzień warto jednak pamiętać, że jedzenie to budulec dla naszego rozwijającego się organizmu i pokarm dla mózgu. Niedobory niektórych składników pokarmowych negatywnie wpływają na nasz rozwój nie tylko fizyczny, ale i umysłowy. Niewłaściwe odżywianie się obniża skuteczność uczenia. Poniżej przedstawiona piramida żywności obrazuje, jakie produkty i w jakiej ilości powinniśmy uwzględniać w naszej diecie. Warto pamiętać o piramidzie przygotowując posiłki.

                 Powinniśmy zjadać ich pięć w ciągu dnia. Pierwsze śniadanie daje nam energię na wiele godzin pracy w szkole. Zawsze powinno być obowiązkowe! Drugie śniadanie dostarcza nam sił potrzebnych do reszty szkolnych zmagań. Warto zamiast chipsów zjeść ciemne pieczywo z pożywnymi dodatkami, a colę zastąpić wodą mineralną lub naturalnym sokiem. Jadłospis powinien być jak najbardziej urozmaicony. Musi dostarczać wszystkich niezbędnych składników. W codziennym pożywieniu powinny się znaleźć węglowodany (pieczywo – najlepiej pełnoziarniste, płatki makarony, kasze), warzywa (trzy porcje), owoce (dwie porcje), mleko, jogurt, lub ser. Poza tym w ciągu tygodnia 3 – 4 razy jajka, 2 – 3 razy ryby i mięso. Słodyczy natomiast jak najmniej ( kilka razy w miesiącu).
Proponując wartościowy posiłek na drugie śniadanie ( ziarnista bułka z plastrami ogórka, sałatą, czerwoną papryką, kawałkiem szynki i gałązką koperku lub grahamka z mozzarellą, pomidorem, gałązką natki) życzę smacznego i sukcesów szkolnych.
                                                                                                                                 Piotr Pietrzak