Szkoła Podstawowa nr 3 im. Polskich Olimpijczyków w Ciechocinku

Wycieczka klasy 8b

19 lutego 2023 r. przypadła 550. rocznica urodzin Mikołaja Kopernika – astronoma, matematyka, lekarza, prawnika, ekonomisty, twórcy teorii heliocentrycznej. W tym dniu obchodzimy Dzień Nauki Polskiej. Mikołaj Kopernik jest także jednym z patronów roku 2023. To doskonała okazja, żeby udać się do Torunia i odkrywać miejsca związane z tym wybitnym uczonym.
Nasza wycieczka rozpoczęła się od zwiedzania Ratusza Staromiejskiego. Ratusz ma bardzo ciekawą historię. W Sali Mieszczańskiej znajduje się portret Mikołaja Kopernika, który jest chyba najsłynniejszym na świecie jego wizerunkiem. Weszliśmy na wieżę ratuszową, z której mogliśmy podziwiać wspaniałe kamienice. Jedną z nich jest kamienica Pod Lwem. Dom ten był przypuszczalnie prawdziwym miejscem urodzin astronoma, dawniej nazywany Kamienicą Glazurowaną. Dziś mieści się tam Dom Towarowy.
Następnie, w Muzeum Partaczy, uczestniczyliśmy w żywej lekcji historii. Poznaliśmy dzieje średniowiecznego Torunia i jego mieszkańców. Toruń był kiedyś potęgą kupiecką, rzemieślniczą i handlową. Wizyta w muzeum była wspaniałą okazją do nauki poprzez zabawę i ciekawostki oraz do ćwiczenia kaligrafii.
Kolejnym punktem naszej wycieczki była wizyta w Planetarium. Tak samo jak Mikołaj Kopernik 550 lat temu, podziwialiśmy rozgwieżdżone niebo. Pokaz Copernicus 2473
przedstawiał jak mieszkańcy bazy na Marsie przygotowują się do tysiąclecia urodzin naszego wielkiego astronoma. Dzięki animacjom przenieśliśmy się także do dawnego Torunia, do czasów młodości Mikołaja Kopernika. Odwiedziliśmy także Kamienicę Pod Gwiazdą. Jest to jeden z najpiękniejszych i najlepiej zachowanych barokowych domów mieszczańskich w środkowej i północnej Europie. Podziwiać tam można wspaniałe wyposażenie typowej toruńskiej kamienicy patrycjuszowskiej i zbiory sztuki Dalekiego Wschodu z najstarszymi zabytkami sztuki chińskiej
z czasów dynastii Han. Nasz największy zachwyt wzbudziły jednak barokowe kręcone drewniane schody. Był również czas na krótki spacer po toruńskiej starówce. Przeszliśmy obok hotelu Trzy Korony, w którym gościli m.in. król August II Mocny, car Piotr I, królowa Marysieńka Sobieska z synami, Jan Matejko, Zygmunt Krasiński a
także Helena Modrzejewska. Kolejny przystanek to Kościół Mariacki, z mauzoleum Anny Wazówny to przykład architektury gotyckiej światowej
rangi. Przeszliśmy też do Kościoła Świętojańskiego, w którym znajduje się urna z sercem króla Jana Olbrachta i największy średniowieczny dzwon w środkowej Europie – słynny Tuba Dei czyli Trąba Boża.
W drodze na obiad minęliśmy Gospodę Pod Modrym Fartuchem, w której kiedyś gościł król Kazimierz Jagiellończyk a także Napoleon Bonaparte. Nasz pobyt w Toruniu zakończyliśmy pysznym posiłkiem w restauracji Manekin.
Wycieczka była częścią szkolnego projektu realizowanego z okazji 550 rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika.